op weg naar Makassar (Sulawesi)

24 oktober 2022 - Labuan Bajo, Indonesië

Vandaag 10 oktober, is het weer tijd om ons te verkassen. Voor de verandering vliegen wij niet zo heel vroeg in de ochtend, dus lekker rustig wakker worden en lekker genieten van ons laatste ontbijt in Labuan Bajo. Voor mij betekend dat lekker tropische vruchten o.a. papaya, ananas, dragonfruit, bananenbrood en … en ja, dit keer geen nasigoreng ontbijt voor mij (nu even niet).
Het verblijf - World B&B - biedt de mogelijkheid om met een shuttlebus naar de airport gebracht te kunnen worden, gratis (nou ja gratis, natuurlijk al ingecalculeerd). Dus als NL’s zeggen wij daar geen nee tegen 😀.
De airport lag dichtbij ons verblijf, kwartiertje rijden en wij waren er dus zo.
Het was lekker rustig en konden gelijk inchecken, zonder te wachten 🤗. Hier stonden wij alleen voor een grote verrassing te staan. Wij kregen nl. te horen, dat wij nog “extra” bij moesten “betalen” voor onze bagage (bijna net zoveel als onze vliegticket), want wij vlogen met een dochtermaatschappij van Batik Air - Wings Air - kleiner maatschappij bla, bla bla..en bij hun moet je apart betalen voor je bagage, terwijl wij de reis boekten bij Batik Air. Eigenlijk was ik ook niet zo heel erg verrast op zulke rare fratsen van de Indonesische vliegmaatschappijen. Hé, als je zo geld kunt verdienen, waarom ook niet 😢, zo ken ik ze weer.
Door naar de douane. Dit ging supersnel. In een poep en een scheet zaten wij bij de Gate, wachten tot boarding-time. Na ruim een halve uur vertraging mochten wij boarden. Eerst een heel ritueel vooraf, want de stewardessen (en de rest van de crew) wilden nog even op de foto met een grote blanke man, genaamd mister Klaas 😂.

populaire mensen op vliegveldvliegveld LB

Na zo’n beetje 50 minuten vertraging konden wij uiteindelijk vliegen. Wij laten hierbij Labuan Bajo, Nusa Tenggara Tengah,  Flores, achter ons en begeven ons richting het volgende eiland, Celebes.
“So Makassar, here we come”.

Ca. één uur en 10 minuten later landden wij op Makassar, Hasanuddin International Airport.
Hier ging alles gesmeerd, bagage hadden wij zo, douane? O ja, die was er ook nog 🫣, maar die keken nergens naar. Voordat wij het wisten, stonden wij buiten en op zoek naar een taxi. Dat was niet zo moeilijk want zij stonden al bij de uitgang van “taxi, taxi …. mau ke mana bu (waar wilt u naar toe mevrouw)”. Wij negeerden natuurlijk “de snorders” en liepen naar een officiële taxi (Bluebird). Hier baalden de heren van.
Het was de eerste gezellige taxirit tijdens deze vakantie (eigenlijk hebben wij nog niet veel taxi’s genomen, alleen 3 x in Jakarta). De chauffeur was tijdens ons ca. 45 minuten durende taxirit zeer spraakzaam - sprak goed engels - en was heel sociaal. Veel gekletst en hij heeft ons wat tips gegeven waar wij naar toe konden gaan, tijdens onze snelle bezoek aan Makassar en hij wilde ons wel rondrijden als wij dat wilden. Wij kunnen jullie wel vertellen, dat wij in die paar dagen tijd dat wij in Makassar zullen doorbrengen, niet genoeg tijd zullen hebben om alles te kunnen zien, voor een stad dat ongeveer zo groot is als Amsterdam. Ca. 17:40 uur arriveerden wij bij het hotel: “Welcome to “Fave hotel”” Makassar.

In the air

1. Lindy:
    24 oktober 2022
    Hahaha, Mister Klaas 😘.
    Gaaf wat jullie allemaal doen en tegenkomen. Superleuk om mee te kunnen lezen!
  2. Wim Sloetjes:
    30 oktober 2022
    Hoi Nonna en Klaas, leuk te lezen dat een mooie reis maken en genieten. Veel plezier samen 😀.

Gr Wim
  3. Wim Sloetjes:
    30 oktober 2022
    Hoi Nonna en Klaas, leuk om te lezen hoe jullie genieten van jullie reis. Veel plezier samen😘.

Gr Wim