Jakarta

8 oktober 2022 - Jakarta, Indonesië

Jakarta 4/10/2022 - 8/10/22

Sinds mijn eerste keer in Jakarta, is hier veel gebeurt. Er is een metro systeem (fase 1 is klaar, fase 2 is in aanbouw), het is een stuk schoner dan het geweest is. Maar er is nog steeds een verschrikkelijk grote stad met veel inwoners en een groot verschil (en zoals ik het waarneem wordt dat verschil steeds groter) tussen arm en rijk. In de ogen van de arme Indonesiërs zijn wij rijk, in de ogen van de rijke Indonesiërs, hebben wij niet veel.

Via Booking.com zullen we het grootste deel (zo niet alle) van de hotels boeken. In Jakarta sliepen we in het Stanley Wahid Hasyim hotel. Helemaal niks mis mee. Op loopsafstand van diverse trein-, tram- en bushaltes (of stations). Zoals in veel hotels in Indonesie, zijn de kamers niet erg groot, maar wel groot genoeg!

Een van de dingen dingen waar we deze keer geweest zijn is Blok M. Blok M is tegenwoordig met de metro bereikbaar(!) en is voornamelijk bekend van de in- en verkoop van goud. De sieraden worden per karaat en gram verkocht tegen reële prijzen (wel een beetje boleh Tawar, natuurlijk). Leuk om even te kijken.

Eten in Jakarta Remboelaneten in een Grand Indonesia mall (warung heet Remboelan)

Op het moment dat wij er waren, bleek Indonesië zijn 77e verjaardag te vieren met een militaire happening bij het Selamat Datang monument. Veel wapentuig, veel stoere militairen en veel dagjesmensen. Ach, het is weer ‘s wat anders.

Onze voornaamste reden om naar Jakarta te gaan was familiebezoek. Een tante van Nonna (en nog wat nichtjes) wonen nog steeds in Kampung Melayu (een wijk van Jakarta). Samen met een nicht uit Amsterdam die ook in Jakarta was, hebben we een paar gezellige momenten met ze gehad en natuurlijk kaas (keju) en snoepjes (waaronder Haagse hopjes) achtergelaten.

Camp Malayu/PoloniaRare auto jakartaVerkoop

We laten daarna Jakarta zo snel mogelijk achter ons. We komen binnenkort nog terug om met de familie te eten en weer terug te vliegen naar Belanda. nu verder naar Flores!