Nusa Tenggara Tengga (Flores) en Komodo

24 oktober 2022 - Flores, Indonesië

Dit is een vakantie van een aantal eerste keren, zo ook het eiland Nusa Tenggara Tengah (oftewel voor dinosaurussen zoals ik: Flores).
Het is een redelijk rustig eiland waar het toeristenleven zich voornamelijk aan de kust afspeelt. Als voormalig duiker (helaas, mag niet meer) viel het mij op dat er (waarschijnlijk) honderden duikplekken zijn met erg veel bootduiken. Alle duikers die ik gezien heb zagen er erg tevreden uit, dus als je duikt en hier nog niet geweest bent…….

Labuan Bajo kent op zich niet verschrikkelijk veel slaapplekken. Wij sliepen in World B&B. Op zich niks mis mee, kleine kamers (als overal in Indonesië), het enige probleem was dat men een warmwater probleem had. Met andere woorden: geen warm water! Niet fijn.

We hebben een paar lichte motoren gehuurd en hebben veel getoerd. Erg goed te doen en er is veel te zien (een aanbevelen). Als je van plan dat te doen, vergeet dan niet een internationaal rijbewijs bij de ANWB te halen en laat er op aantekenen dat je ook brommer mag rijden!

Aangezien Komodo maar een boottocht weg licht hebben we minicruise van twee dagen (één nacht) geboekt met (ja, ja) een privéhut. Een tip: doe dat niet. Wij hebben toch aan dek geslapen. In die hutten is het niet uit te houden. Er is natuurlijk wel airco, jammer genoeg werkt dat niet. Bovendien stinken de hutten naar diesel.

Onderweg een paar stops gemaakt, een keer om te snorkelen (erg geslaagd, veel gezien), een keer om erg grote vleermuizen in de avond naar een ander eiland te zien vliegen (men noemde ze vliegende vossen), een keer om op een eiland binnen het reservaat een berg te beklimmen, een keer om Manta Rays te zien zwemmen en natuurlijk om de Komodo dragons te zien op Komodo. We hadden erg veel geluk, we hebben er drie gezien. Volgens de gids was dat bijzonder omdat ze een paar weken er geen gezien hadden.

komodo dragon 2Komodo dragonKomodo dragonbambi op komodoBambi on Komodobloemen op komodoFlowers Komodokomodo national park with touristboatsKomodo national park, view on the tourist bofrom the mountain

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade