Bandung

16 november 2014 - Bandung, Indonesië

Jakarta - Bandung met de Kereta Api!

Kereta Api is een mooie ouderwetse naam voor een modern vervoermiddel. Kereta betekent zoiets als wagen, api betekent vuur. Zoals al gezegd een oude benaming voor de stoomtrein. Eentje die nu nog volop gebruikt wordt. De spoorweg is trouwens iets dat door de Nederlanders is ingevoerd en waaraan na de onafhankelijkheid van Indonesië nauwelijks iets is veranderd of toegevoegd.

Om dat te bewijzen: De trein vertrok precies op tijd, maar kwam jammer genoeg een uur te laat aan in Bandung. Zoals al gezegd, het lijkt erg op ons Nederlandse systeem....

We reden eksekutif class mét Air Conditioning. In theorie en praktijk de beste stoelen in de trein. Op zich zegt het niet zoveel, maar het geeft wel aan hoe de rest van de passagiers afziet. Het kan wel fijn zijn dat er de hele dag mensen rondlopen die graag eten voor je willen halen (tegen betaling uiteraard).

Het is wel aardig om te zien hoe het hier loopt. De baas in de trein is de conducteur. Hij wordt continu bijgestaan door een politieagent. Tijdens het controleren van de kaartjes schrijft deze zo nu en dan wat namen op, hij moet tenslotte ook wat doen. De controle van de kaartje op zich is een heel feest, half Indonesië vind daar werk in. Voor je in de trein zit is het kaartje al meerdere keren bekeken, waarvan zeker twee keer door mensen in een politie- dan wel een legeruniform. Ach, het houd je van de straat.

Na een reis van een paar uur, kwamen we aan in Bandung. Hier werden we voornamelijk als een bron van inkomsten gezien door de plaatselijke collega's van Nonna. Dit gebeurde zo ongegeneerd dat we maar besloten om te gaan lopen, Eenmaal aangekomen in het hotel bleek dat de heren bijna een weeksalaris wilden verdienen met een ritje van minder dan vijf minuten. Een goede keuze van ons.

Het hotel (Favehotel Bandung) is splinternieuw en voldoet aan alle eisen die we eraan kunnen stellen.

Bandung is een plek waar het oude koloniale verleden botst met de moderne stad. Zelden een stad gezien waar zoveel gebouwd wordt (o.a. een aantal enorme, moderne winkelcentra). Er staat al een hele verzameling van moderne en oude winkelcentra, kennelijk is dit nog niet voldoende.

Nonna heeft me zeker twee dagen op sleeptouw genomen, winkel in, winkel uit. Voor de kenners onder ons: Ik heb een Asus smartphone (Zenfone 5) gekocht. Zoals het Nederlanders betaamd: Voor weinig.

Omdat we gisteren ons verblijf in dit hotel met een nacht wilden verlengen, heb ik het genoegen gehad Nonna te zien discussiëren met de receptionist. Zij vond dat wij, na twee nachten wel recht hadden op korting. Na enige discussie kreeg ze het ook nog! Ze kreeg van de lachende receptionist (die ook van het spelletje genoten had) trouwens ook nog korting-couponnen voor het verblijf in een hotel in Yogyakarta. Om een indruk te geven over de hoogte van de bedragen waar we over spreken: drie nachten hotel in Yogya gaat ons het enorme bedrag van €70,00 kosten!

Onderdeel van de service van het hotel was verder dat ze ons in contact brachten met een bedrijf dat ons vandaag de hele dag zou vervoeren voor 700.000 roepia (of te wel 43 euri). We hebben ons de hele dag laten rondrijden en het volledige touristenpackage gedaan. Trouwens, het hotel pikt van dat geld 200.000 roepia in, de chauffeur 80.000 en de eigenaar van de auto krijgt de rest. De chauffeur verdient die dag dan minder dan vijf euri plus fooi.

Er is nog erg veel over van de Nederlandse tijd. Van de chauffeur (die de hele dag met Nonna in het Maleis heeft zitten praten) hoorden we ook dat het hele spoorwegsysteem in Indonesië eigenlijk nog totaal niet veranderd is. Op een gegeven moment reden we onder een viaduct door, hij zei nog: "dat heet hier piaduct, maar het is door de Nederlanders gebouwd, dus bij jullie zal het ook wel zo heten". Ja dus. Viaduct.

Er staan nog veel gebouwen, veel worden er nog gewoon gebruikt. De vroegere NL kazerne is nu in gebruik door de Indonesische leger, De enorme huizen van de voormalige koloniale bestuurders worden nu gebruikt door de generaals. De stad is natuurlijk veel groter geworden, daarom vind je deze gebouwen maar in een specifiek gedeelte.

Ook is het leuk om zo nu en dan opeens een NL woord tegen te komen. Gisteren (in een restaurant) kwamen we opeens het woord wastafel tegen. Knalpot, spandoek, viaduct station en jaarbeurs zijn ook niet onbekend.

Bandung? Leuke plek om rond te lopen!

1. Debby:
    16 november 2014
    Zoooo Nonna heeft je dit keer dus 2 dagen op sleeptouw genomen.....winkel in & winkel uit is namelijk helemaal niks voor jou . Ik dacht dat jullie in HK elektronische apparatuur zouden kopen? Geweldig om steeds jullie belevenissen te mogen lezen
  2. Henkjan van Halen:
    18 november 2014