Hong Kong dag 1

9 november 2014 - Hong Kong Island, China

Terwijl Klaas al uren ligt te knorren (niet zo verwonderlijk als het hier 3:05 is en je om 3:45 u. bent opgestaan), neem ik het dit keer voor mijn rekening.

De dag begon - zoals gezegd al heel vroeg - met een ongewenste "sightseeing" taxirit naar Aquino AirPort te Manila, nadat ik de chauffeur een beetje "pissed off" had gemaakt, door te zeggen dat hij de meter moest aanzetten. Aangekomen bij het juiste vliegveld, was de chauffeur ook nog zo vrij om zichzelf heel rijkelijk te belonen om nog eens ca. 40% minder wisselgeld terug te geven. Ja ja, wij zijn toch niet gek! Lang verhaal kort gemaakt, kregen wij ons geld, nadat het woord "politie" was gevallen.

Dit soort gasten geeft de branche weer een slechte naam, terwijl er ook goede chauffeurs zijn (die wij in de afgelopen dagen getroffen hebben).

Het inchecken ging weer eens op z'n Aziatisch: "plan plan". Klaas moest zijn zielige masker voor de dame opzetten, om een plekje in het vliegtuig naast mij te krijgen. Waarempel, het lukte.

Om 7:30 was het tijd om te boarden en na zo'n beetje 2 uren vliegen landden wij op Hongkong. Dit keer ging de landing prima. Geen elandproef, noodstop of kleine Aziaatjes die bijna geplet worden of iets dergelijks.

Na ons ontbijtje op het vliegveld (dit keer niet halal, nl. baquette en chocolade croissant), namen we voor de verandering de trein naar Hong Kong Centre. Daarna was het ca. 10 minuutjes lopen naar ons hotel.

Het hotel is een oud Engels hospitaaltje, tegenwoordig in gebruik als museum en hotel. Een erg leuk idee. We hebben dan ook één van de oude 'slaapzalen' in gebruik als kamer. Het museum is tegenwoordig bedoeld als propaganda voor de Chinese  cultuur.

Het is opvallend hoe weinig Engels men spreekt, Als je verwacht dat je in (dit deel) van Hong Kong goed uit de voeten kunt met de taal van de oude koloniale overheerser, kom je bedrogen uit. Alles is in het Chinees. Er zijn natuurlijk enkele verklaringen:

1. Men heeft dezelfde tactiek toegepast als de Nederlanders in Indië (communiceer zo weinig mogelijk met enkele inlanders en laat die 'happy few' de rest sturen;

2. Men had zo'n hekel aan de Engelsen dat de bevolking in een recordtempo aan het 'ontengelsen' is;

3. We zijn terechtgekomen in een Chineestalige buurt van Hong Kong;

4. De chinezen hebben een onvoorstelbaar geheugen (in de zin van slecht);