Hong Kong, dag 2

10 november 2014 - Hong Kong Island, China

Onze eerste (en laatste) volledige dag in Hong Kong zit er op. Het was een belevenis! De hele dag een beetje met de metro van hot naar her gereden. Was het de moeite waard? Jazeker!

Ik heb geen idee hoeveel chinezen er in HK wonen, maar we hebben de sterke indruk dat we ze allemaal gezien hebben. Man, man wat een volk en waarom willen ze precies op dezelfde plek als wij zijn?

Zoals al gezegd, de hele dag rondgelopen, maar geen politieagent gezien. Niet op de fiets, niet te voet en niet in een auto. Zijn ze hier dan zo braaf? Ja, ik denk het wel. Iedereen staat keurig in de rij bij de trein (ook in het spitsuur!), in het restaurant, bij het toilet en overal waar meer vraag dan aanbod is.

Over eten gesproken. Volgens mij hebben chinezen een extra spijsverteringskanaal. Ze eten de hele dag en er zijn nauwelijks dikke chinezen. Ik ben jaloers! Nonna niet trouwens, die heeft dat extra kanaal ook..... Trouwens als ik zeg de hele dag, dan bedoel ik dat ook. Of het nu restaurants met goed eten betreft of eetgerelateerde zaken zoals Mek, BK, KFC of Pizza Hut, het zit er continu vol en lange rijen voor de deur (waar natuurlijk netjes op de beurt gewacht wordt.

Goed georganiseerd zijn ze ook. Midden in het spitsuur werd er iemand onwel in de metro. Iemand rukt aan de noodrem krijgt contact met iemand en vertelt wat er gebeurt is. De trein komt bij het station tot stilstand en voordat je het weet (binnen 20 seconden) is de eerste hulp in de trein. Die trein gaat gewoon rijden terwijl de dame in kwestie geholpen wordt. Bij het volgende station afgevoerd. Trein geen vertraging en een prima hulpverlening.

Is HK ergens mee te vergelijken? Moeilijk. Qua stad, mogelijkheden en massaliteit misschien met New York. Maar in New York gebeurt meer, de mensen (vooral artiesten op de stoep) make it happen, dat is hier minder. Maar hier is veel meer te zien als toerist. Ik ben meerdere malen in NY geweest, en ik verveel me meestal na drie tot vier dagen. In Hong Kong met zijn totaal andere cultuur denk ik het langer uit te houden. Helaas is dat voor de volgende keer (die er zeker gaat komen) omdat we morgen naar Jakarta gaan.

1. Debby:
    10 november 2014
    Dat is ook wat mij daar opgevallen was....alles is daar georganiseerd. Maar wat hebben jullie nou gegeten in HK? Ik ben wel benieuwd want alles staat daar voor restaurants in het Chinees :-( Have a safe tomorrow to CGK
  2. Debby:
    10 november 2014
    Safe flight of course!!
  3. Yolanda Stoer:
    11 november 2014
    Wat gaaf! Veel avontuur gewenst en een voorspoedige reis!